fredag 5. februar 2010

Første dag på frifot!

...og her er resultatet av noen timer for meg selv! Det har vært nesten nirvana - helt stille i huset, de eneste lydene har kommet fra hunden vår som pustet og peste litt i en solflekk på stuegulvet. Bliss! Det første jeg gjorde etter å ha vinket mann og barn ut av døra i morges, var å finne frem et gammelt prosjekt som har vært som et gnagsår på min allerede martrede samvittighet. I forfjor høst deltok jeg nemlig på et sykurs hos Agneta Nilsson i hennes sykafé Sømmelig, som dessverre måtte legges ned i fjor. Vi tilpasset ferdige mønstre, og jeg hadde fått sydd det meste av mitt rutete ullskjørt. Jeg rakk ikke å gjøre det ferdig i løpet av kurset, og fikk noen gode råd på veien om fremgangsmåten på den siste etappen. Men husket jeg noe av det i dag, ett drøyt år etterpå? Selvfølgelig ikke. Altså var det bare å la det stå til, ved hjelp av internett. Under er skjørtet slik jeg fant det i posen innerst i skapet. 

Jeg hadde sydd i halvparten av den usynlige glidelåsen, og her blant onlyoneangustshirts videoer på YouTube fant jeg ut hvordan jeg skulle sy resten.

Jeg har nå sydd ferdig den usynlige glidelåsen, sidesømmene og linning. Det var så lekende lett da jeg først kom i gang! Grunnen til at jeg ikke har gjort dette for lenge siden er nok at jeg går i sofafella hver kveld når ungene er i seng. Dessuten kjøpte jeg en ny Pfaff symaskin i forfjor sommer, som jeg egentlig ikke har likt så veldig fordi jeg skulle ønske den var en god gammeldags Husqvarna med få valg og solid fysikk. Man skal heller ikke se bort fra at jeg prokrastinerer, og da er det jo greit å skylde på symaskina. Men nå kom jeg altså over min motstand, og siden jeg ble så begeistret over alt jeg fikk gjort i dag, laget jeg et stemningsbilde med knappenåler. Solen skinte til og med! Her vises fargenyansen og hvor mykt stoffet er også. Nå gjenstår bare litt håndsøm, må legge opp skjørtet, sy fast linningen på innsiden og sy på en hempe. Det skal jeg prøve å få gjort i løpet av helgen, hvis Gud og barna vil det slik. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar