søndag 14. februar 2010

Fastelaven



Jeg kjøpte ikke fastelavensris i år, ettersom barna har pleid å komme hjem med fjærpyntet ris fra barnehagen. Men det gjorde de ikke i år, og ikke kom jeg meg ut for å kjøpe noe ris heller - så da ble det tulipaner i stedet. Men det er i orden, vi kan få tak i fastelavensris i morgen. Faktisk er det en tradisjon for å forskyve helligdager i fasten i min familie, innført av mamma i min grønne ungdom. Hun kjøpte inn til feittirsdagsmiddag (saltkjøtt og kålrotstappe) en uke for tidlig et år, og skapte noe forvirring i butikken der hun handlet. Da hun kom hjem og oppdaget at hun hadde sett feil på kalenderen, døpte vi dagen sporenstreks til feiltirsdag, og spiste oss gode og mette på dagens fangst. Jeg flytter altså fastelavensøndagen frem til i morgen, og i mellomtiden beundrer jeg favorittblomstene mine. En riktig god idé som gir meg mulighet til å spise deilig bakverk to dager på rad (som om jeg trenger en grunn!). Mums!

Ellers har jeg sydd ferdig en gardinlengde som manglet på soverommet vårt, samt lagt opp og sydd ferdig linningen på ullskjørtet mitt. Er ikke helt fornøyd med hvordan kanten nederst på skjørtet ble, jeg skal sprette opp og prøve igjen. Gardinen er i alle fall hengt opp. Det er jo ikke akkurat kvantefysikk å sy en gardin, men jeg blir så fornøyd av å ha laget noe. Det gir meg energi, inspirasjon, nye idéer og lyst til å sette i gang med neste prosjekt. Vroom!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar