mandag 7. februar 2011

...frøken Pollen slikket bollen


To fornøyde hjelpere passet på å slikke vispene rene da vi laget en banankake i går. Oppskriften er hentet fra Annabel Langbeins bok "Spis det beste året rundt". Vanskelig å finne noe å protestere mot der. Egentlig har det vært en knuse-og-snuble-dag for mitt vedkommende, men mirakuløst nok kom kaka ut av ovnen høy som en hippie - og vi har alle kommet gjennom dagen uten å ha blitt påført blåmerker eller brannskader (av meg). Mer skal man kanskje ikke forlange? Her er oppskriften, som jeg har modifisert litt ved å kutte ned noe på sukker. Jeg droppet natron også, fordi jeg kjørte hjem fra butikken, 99% sikker på at vi ikke hadde natron i huset, men for lat til å kjøre tilbake og kjøpe. Det ble en god teskje ekstra med bakepulver i stedet, og det funket fint (under har jeg gjengitt oppskriften med natron og bakepulver).:

Banankake
250 g smør, romtemperert
2 1/2 dl sukker
4 egg
2 ts naturlig vaniljeessens eller vaniljesukker
4 veldig modne bananer, skrelt og most (ca 5 dl)
2 ts natron
1 1/4 dl varm melk
7 1/2 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Forvarm ovnen til 170 grader. Smør en form (23 cm i diameter). Visp smør og sukker hvitt og luftig, visp inn egg og vanilje, og bland inn bananene. Rør natronen ut i varm melk og hell den i. Sikt i mel og bakepulver, og vend det i. Ha røren i formen, og glatt til med slikkepott. Slikk slikkepotten, og stek kaka i en times tid . I oppskriften står det 50-60 minutter til du kan stikke en kakepinne i uten å få med deig, men jeg stekte den i 65 minutter og kunne enda ha lagt til fem minutter til. (Formen blir full! Hvis det ser ut til være fare for søl, kan man velge en større form, ellers kan man legge et bakepapir under formen for sikkerhets skyld, som jeg gjorde).

Hvorom allting er, nå er det bare en halv kake igjen, og snublefot skal i seng. One second on the lips, a lifetime on the hips.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar