mandag 6. august 2012

Solsikkespirer

Etter en tur på gartneriet i forrige uke kom jeg tilbake med noen jordbærplanter, en bifftomatplante, et spirebrett og solsikkefrø. Her er spirene, frodige og grønne. De er delikate og sprø, har fin konsistens og en mild, nøtteaktig smak. Jeg blandet sammen litt pasta og en enkel tomatsaus i går, og klippet til slutt oppi en neve spirer. Det ble veldig godt! De passer også godt på ferskt brød med jalapeñosmøreost og en skive tomat. Det aller beste med dem tror jeg nesten er den fantastiske grønnfargen mot de svarte frøkapslene, som sitter ytterst i bladene helt til de åpner seg. Formen på bladene er også fin og rund, med lubne stilker som snor seg opp og lener seg mot lyset. Disse skal jeg så i vinter også, når jeg trenger en påminnelse om at alt blir friskt og grønt igjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar